کیست مچ دست

کیستهای مچ دست بیشتر در پشت مچ دیده میشود. این کیستها اغلب ناشی از بیرونزدگی کپسول مفصلی ناحیه مچ دست میباشند. این کیستها ممکن است تحریک شده و باعث ایجاد درد شوند. گاهی در این کیستها دریچه یکطرفه ایجاد شده و بهتدریج کیست بزرگ میشود. فعالیت باعث بدتر شدن این کیستها شده و مثلاً در افراد که قالیبافی میکنند، کیست مچ دست بیشتر دیده میشود. افرادی که نرمی مفاصل دارند نیز مستعد کیست مچ دست میباشند.

معمولاً این کیستها درد ثابتی ایجاد میکنند. اما بیماران اغلب به خاطر نگرانی از کیست به متخصص طب فیزیکی مراجعه میکنند تا نگرانی از درد خود کیست. در معاینه کیست نرم است و با فشار کوچک میشود اگر در تاریکی چراغ قوه روی آن بگذاریم نور از آن عبور میکند که باعث افتراق این کیستها از تومور میشود. در تمام بیماران باید عکس گرفته شود تا از لحاظ نبودن اختلال استخوانی مطمئن شویم. در صورت شک به ضایعه دیگری مثل تومور باید ام آر ای مچ گرفته شود. در صورت شک به بیماریهای رماتیسمی ممکن است متخصص طب فیزیکی آزمایشاتی را درخواست کند.

یکی از درمانهای مؤثر در کیست مچ دست تزریق کیست است بیمار باید 48 ساعت بعد از تزریق برنامه توانبخشی را شروع کند و از فعالیتهایی که باعث فشار شدید به مچ میشوند خودداری نماید.