پیشگیری از ایجاد سردرد تنشی

علاوه بر ورزش منظم، تکنیک هایی مانند اموزش بیوفیدبک و آرام بخشی یا ریلکسیشن باعث کاهش استرس وفشار عصبی می شوند.

آموزش بیوفیدبک:این روش یا تکنیک به بیمارمی آموزد که پاسخ های مشخصی دربدن خود را کنترل نموده تا درد کاهش پیداکند.در طی کلاس اموزش بیوفیدبک وسایلی به بدن وصل می شود که برخی عملکردهای بدن را مونتیور کرده وبصورت فید بک نشان می دهد. این عملکردها بعنوان مثال شامل تنش عضلانی، تعدادضربان قلب وفشارخون می باشند. بیمار یاد می گیرد چگونه تنش عضلانی را کم کرده و تعداد ضربان قلب وتنفس را کاهش دهد. بیمارمی تواند از پزشک سوال کند اگربیوفیدبک برای سردرد موثراست، از این روش استفاده گردد.متخصصین طب فیزیکی از تکنیک بیو فیدبک برای بهبود سردرد های مزمن بهره می گیرند .

رفتار درمانی شناختی(شناخت رفتاردرمانی):

این روش بوسیله متخصصین روان شناسی استفاده می شود وممکن است برای کنترل استرس مفید باشد.شناخت درمانی ممکن است برای کاهش تناوب تعداد سردرد و کم نمودن شدت ان کمک کند.در طی این درمان ، روانشناس با بیمارگفتگو می کند؛ و درمشاوره به وی اموزش می دهد که ازچه راه هایی بطور مثبت با حوادث زندگی روبرو شود.

تکنیک های ارام بخشی (ریلکسیشن): این روشها شامل تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن ، و ریلکسیشن پیشرونده عضلانی است ، که با فشردن وانقباض دریک عضله در در هر جلسه شروع شده و سپس با ازاد سازی کامل تنش عضله وتا زمانی که که تمام عضلات بدن ریلکس شوند انجام می شود. بیمار می تواند در کلاسهای اموزش ریلکسیشن شرکت کرده یا این تکنیک ها را با خواندن کتاب یا دیدن فیلم اموزشی در منزل یاد بگیرد.

استفاده از داروها در کنار تکنیک های کنترل استرس ممکن است موثرتر از استفاده تنهااز هرکدام از روشهای کاهش سردرد تنشی باشد. بعلاوه داشتن سبک زندگی سالم، داشتن خواب کافی، نکشیدن سیگار و سایر دخانیات، ورزش منظم و مصرف غذاهای سالم ومفید برای سلامتی، ممکن است به پیشگیری از سردرد تنشی کمک کند.

زندگی با داشتن درد مزمن دشواراست. علاوه بر علائم فیزیکی ، درد مزمن باعث عصبی شدن وافسردگی می شود حتی درد مزمن می تواند روابط خانوادگی و روابط بین دوستان، کارامدی شخص و کیفیت کلی زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد. صحبت بایک مشاور یا درمانگر ومتخصص باتجربه می تواند برای غلبه براین مشکلا ت کمک کننده باشد.

برچسبها: سردرد, مغز و اعصاب, بیوفیدبک, طب فیزیکی, سردرد تنشی