ترمور یالرزش بدون علت مشخص

ترمور یالرزش بدون علت مشخص چیست؟
ترمور یا لرزش حرکت ریتمیک وغیر ارادی عضلات است. حرکت یک یا چند قسمت بدن بصورت لرزش در آن وجود دارد. ترمور علل مختلفی دارد که نوعی از آن علت مشخصی ندارد و به آن لرزش اساسی یا ترمور بدون علت مشخص گفته می شود. این نوع لرزش خوش خیم است و شایعترین نوع لرزش بدن میباشد
در برخی افراد شدت کمی دارد و با گذشت زمان و بالا رفتن سن پیشرفت نمیکند ولی در بعضی افراد بتدریج پیشرفت میکند بطوریکه ابتدا یک طرف بدن را درگیر و سپس به طرف دیگر گسترش می یابد.
شایعترین عضو گرفتار در این نوع لرزش ,دست ها هستند ولی سر, بازوها, زبان, پاها, تنه و حتی تون صدا میتواند گرفتار شود و بیمار دچار لرزش صدا شود. لرزش دست میتواند با حرکات هدفمند مثل خوردن, نوشتن و اصلاح صورت تداخل کند. لرزش سر ممکن است بصورت حرکات رفت وبرگشتی دیده شود .مانند آن است که بیمار بله بله یا نه نه را تکرار میکند.بیماری ترمور اساسی ممکن است همراه اختلال در نحوه راه رفتن باشد. شرایطی مانند استرس عصبی, تب, خستگی, احساساتی شدن, وکاهش قند خون
میتوانند باعث شروع لرزش یا افزایش شدت آن شوند.سن شروع دراکثر موارد پساز 40 سالگی است ولی در هر سنی میتواند دیده شود.
علت بیماری ناشناخته است و میتواند ارثی هلرزشم باشد.
آیا بیماری ترمور اساسی درمانی دارد؟ درمان قطعی وجود ندارد .درمان علامتی ان شامل داروی خوراکی پروپرانول یا ایندرال وسایر بتا بلوکرهاو داروی ضد تشنج پریمیدون میباشد باید از مصرف قهوه یا مواد محرک در غذا پرهیز کرد. درمان طب فیزیکی میتواند باعث بهبود لرزش و هماهنگی عضلات و
افزایش کنترل انها شود.سایر روشهای درمانی تحریک عمقی مغز است که ازدستگاه نورواستیمولاتورمتصل به باتری ( دستگاه تحریک کننده الکتریکی اعصاب) استفاده شده ومیتواند باعث قطع موقت لرزش شود.

پیش اگهی : ترمور اساسی بیماری خطرناکی نیست و بیشتر باعث مزاحمت واختلال در کارهای روزمره و نگرانی وتشویش فرد میشود. ممکن است با گذشت زمان فرکانس یا تواتر ان کاهش یافته اما شدت لرزش افزایش یابد.